01_holbergskolen_gangareal_aarets_skolebyggeri.jpg
03/10/2019: Presse
Holbergskolen løber med titlen som Årets Skolebyggeri 2019

Fem nominerede skoleprojekter stod tilbage, da Nohrcon onsdag eftermiddag uddelte prisen som Årets Skolebyggeri 2019 til konferencen om Fremtidens skole og læringsrum. Den smukke renovering af Holbergskolen, udført af KANT arkitekter i det strategiske partnerskab TRUST, trak det længste strå og blev kåret til Årets Skolebyggeri 2019 foran fire stærke konkurrenter - FYNs HF, Grøndalsvængets Skole, Lundehusskolens autismeafsnit og Roskilde Festival Højskole.

Holbergskolen, som oprindeligt hed Skolen ved Emdruplund, er opført i 1953. Som mange danske folkeskoler fra den tid oplevede Holbergskolen udfordringer med slidte og utidssvarende bygninger, der ikke matchede de nye læringsmetoder eller pædagogiske ambitioner. For tre år siden fik KANT arkitekter og det øvrige TRUST-team til opgave at renovere skolen og har siden formået at forvandle de utidssvarende bygninger til nye tidssvarende læringsmiljøer, som er til stor inspiration for både elever og lærere. Den nænsomme og respektfulde renovering af den bevaringsværdige skolebygning er nu årsagen til, at Holbergskolen kan kalde sig Årets Skolebyggeri 2019.

Holbergskolen og Lundehusskolen var to af de første projekter, der blev startet op i TRUST, og begge projekter var nomineret til Årets Skolebyggeri. Holbergskolen blev valgt på baggrund af en offentlig afstemning og en fagjury, som bl.a. fremhæver respekten for det oprindelige byggeri og tilpasning til nutidens pædagogiske behov i dommerbetænkningen:

"Der er gjort meget for at udvikle skolens rum med respekt for den oprindelige bygning, både mht. valg af gulvbelægning, vinduer og lofter. Således bærer renoveringen præg af at være foretaget med en klar æstetisk sans for detaljer, materialer og farver i sammenhæng med skolens funktioner, krav og anvendelse. Projektet kombinerer på fineste vis respekten for det oprindelige byggeri og den tids holdninger til skole, didaktik og pædagogik – og så moderniseringen i en bygningsmæssig optimering og anvendelse, som matcher nutidens behov. Som renoveringsprojekt – superflot.”

Renovering med respekt for den arkitektoniske vision
Holbergskolen er med sine facader i røde mursten, sadeltag med teglsten, snedkerdetaljer og høje håndværksmæssige kvalitet typisk for datidens københavnske skolebyggerier.

”Skolen er opført i 1953 og tegnet af samme arkitekt, Carl H. Nimb, som i sin tid var med til at tegne Frederiksberg Rådhus – og det kan man faktisk godt se. Både i forhold til de overordnede arkitektoniske valg og de kvalitetsmaterialer, man har anvendt”, siger Uffe Bay-Smidt, partner hos KANT arkitekter.

Da KANT arkitekter påbegyndte renoveringen, undersøgte man bl.a. mulighederne for at bevare de eksisterende vinduer fra 1953, men alderen havde sat sine tegn, og det var nødvendigt at skifte dem ud. For at bevare facadernes elegante og tidstypiske udseende er de nye energirigtige vinduer lavet som tro kopier af de oprindelige, og for at sikre et godt indeklima i klasserne har de sydvendte vinduer fået markiser, der skygger på solrige dage.

I den indvendige renovering på Holbergskolen var det et stort fokus at forbedre indeklimaet og akustikken, så de ca. 600 elever og 70 ansatte fik optimale rammer til læring og leg. I det indvendige materialevalg har det været intentionen at komme så tæt på skolens oprindelige farve- og materialevalg som muligt, så læringsmiljøerne nu fremstår helstøbte og er med til at forstærke skolens oprindelige arkitektur.

Nutidens pædagogiske principper har ligeledes været omdrejningspunktet i den nye disponering af skolens funktioner og lokaler, hvilket har skabt stor glæde for elever, lærere og ikke mindst skoleleder Sune Schnack Sørensen, som udtaler:

”Det nye skolebyggeri har givet os meget bedre muligheder for at udfolde vores pædagogik, der handler om at sætte skolens kerneydelse i centrum. For os vil det altid handle om at udvikle elevernes læring, trivsel og dannelse. Det hjælper vores nye muligheder i høj grad med til”.

Fakta om Holbergskolen

Projekt afsluttet: 2019
Type: Helhedsrenovering
Areal: 9.500 m²
Anlægssum: 82 mio. kr.
Bygherre: Københavns Kommune, ByK
Team: TRUST
Arkitekt: KANT arkitekter A/S & Nøhr & Sigsgaard
Landskabsarkitekt: GHB Landskabsarkitekter
Ingeniør: DOMINIA & Norconsult
Entreprenør: Enemærke & Petersen
Andre involverede: Krydsrum Arkitekter/Reskur
Samarbejdsform: Strategisk partnerskab

Læs mere om projektet her.

For yderligere oplysninger:

Kommunikationsansvarlig