04/01/2018: Presse
WATER CUBE - fleksibel og arkitekttegnet bolig. På vandet.
KANT arkitekter har sammen med den danske virksomhed AFLOAT udviklet et nyt bygningsdesign, der forener dansk boligarkitektur med det unikke forhold at bo på vandet. Et koncept, som kan tilpasses både placeringen og de mennesker som flytter ind.
Beliggenheden betyder meget for den attraktive bolig. Og den bedste beliggenhed er næsten per definition én med havudsigt. I Danmark har vi 8.000 km kystlinje og et kæmpe potentiale for at bo ved vandet. Men selvom mange af os drømmer om husbåden og om at kappe fortøjningen, så er det noget de færreste gør alvor af. Måske fordi den klassiske husbåd med koøje og klapsenge
kun i meget begrænset omfang kan honorere vores krav til en moderne helårsbolig.

Ikke en traditionel husbåd, ikke et parcelhusDen traditionelle husbåd har mange kvaliteter. Det samme har det klassiske parcelhus. Men hvor går man hen, hvis man vil have en arkitekttegnet husbåd, som kan tilpasses det sted, den lægger til. Og som samtidig skal være fleksibel og kunne moduleres efter hvilken livsfase man befinder sig i?

KANT arkitekter på Nørrebro har sammen med den danske virksomhed AFLOAT udviklet et nyt designkoncept, som både kan tilpasses den unikke placering og
de mennesker, som flytter ind. Konceptet hedder WATER CUBE – en arkitekttegnet bolig, der er skabt af robuste, maritime materialer og tilpasset vores nordiske klima.

»Alle kajpladser er forskellige; nogle har fantastiske kig over vand og hav, andre ligger i kanaler omgivet af pulserende byliv. Nogle steder orienterer man sig mod nord, andre mod syd, øst eller vest. Den udfordring skal en moderne husbåd kunne svare på og derfor har vi udviklet et koncept, hvor man - meget lig en rubiksterning - kan vende og dreje designet, så det kan tilpasses mange forskellige havne og kyststrækninger. Og så det kan formes efter de mennesker, som flytter ind«, forklarer arkitekten bag konceptet Sebastian Soelberg, som er partner i KANT arkitekter.

Designprocessen vendt på hovedetSamtidig lægger han ikke skjul på, at opgaven har været lidt af en udfordring, og at processen har været anderledes.

»Normalt tegner vi som arkitekter en bolig til stedet, og designprocessen starter derfor typisk med at kigge på stedets særlige kvaliteter. Med WATER CUBE har tilgangen været den modsatte. Den skal så at sige kunne ”lægge til land” mange forskellige steder og fungere uanset områdets særpræg. Samtidig har  ambitionen været at skabe en bolig, som både kan rumme det unge par og den store familie – og som kan udvikle sig over tid, så den ikke bliver uaktuel i det samme øjeblik børnene flytter hjemmefra«, siger Sebastian Soelberg, som peger på at ’vandet’, ’funktionaliteten’ og ’fleksibiliteten’ har været de vigtigste fikspunkter i designprocessen.

Hjemmet skal være et fristed»For de fleste af os er hjemmet et fristed. Det er her vi slapper af, holder en pause fra en hektisk hverdag, smider skoene og smækker benene op. Vores bolig afspejler samtidig, hvem vi er, hvad vi lægger vægt på og hvilke værdier vi sætter højt. Men vores behov for hvad vores bolig skal indeholde ændrer sig som regel over tid - og alt efter hvor vi er i vores liv. Derfor har vi skabt en ny
bolig, som kan forandre sig i takt med, at vi forandrer os«
, siger Sebastian Soelberg.

WATER CUBE forhandles af den danske virksomhed AFLOAT og bygges af JOBI Værft A/S i Strandby ved Frederikshavn, som drives af brødrene Faurholt Jensen, der har en lang håndværksmæssig tradition for kvalitetsbyggeri.

Basisboligen er en 120 m2 bolig med 3-5 værelser og terrasse på 2 x 40 m2. Derudover er der muligheder for en række tilvalg, herunder gæsteværelse, sauna, depotrum mv.

Produktionstiden på WATER CUBE er på 6-9 måneder alt efter tilvalg.

Læs mere om WATER CUBE her.

Yderligere oplysninger om WATER CUBE:

KANT Arkitekter

Adm. direktør Charlotte Velling Nichol